Letecká společnost Smartwings provozuje denně desítky letů. Jen za první polovinu roku 2024 letecký dopravce uskutečnil přes 14 tisíc letů a přepravil více než 2 miliony cestujících. Ne vždy však lety proběhnou dle plánu. Pro takové situace vzniklo nařízení EU č. 261/2004, které chrání cestující před zpožděním, zrušením nebo jiným narušením letu.
Nařízení EU upravuje práva cestujících zejména v těchto situacích, kdy dojde ke zpoždění letu, zrušení letu, nestihnutí přestupu nebo odepření nástupu na palubu (tzv. overbooking).
Nárok na kompenzaci za zpoždění Smartwings letu vzniká v případě, kdy je let zpožděn o více než 3 hodiny oproti plánovanému času přistání. V takovém případě máte nárok na kompenzaci až 600 € na osobu.
Pro výpočet délky zpoždění je zásadní, v jakém čase letadlo přistálo v cílové destinaci oproti plánovanému příletu. Naopak není podstatné, s jakým zpožděním letadlo vzlétlo.
Abyste měli na finanční kompenzaci právo, je dále nutné, aby:
Mezi nejčastější mimořádné okolnosti patří např. nepříznivé počasí. Mimořádnou okolnost je však nutné vždy individuálně posoudit. Letecké společnosti se na mimořádné okolnosti rádi vymlouvají a ne vždy je jejich tvrzení pravdivé.
Pokud je váš let zpožděn o více než 3 hodiny oproti původnímu plánu, máte nárok na finanční kompenzaci až 600 € na osobu. Částka se odvíjí od vzdálenosti vašeho letu.
Pozor, existují dvě výjimky:
Pokud byl váš Smartwings let zrušen méně než 14 dnů před datem odletu, jste chráněni nařízením EU. V takovém případě máte nárok na zajištění náhradního letu nebo vrácení ceny letenky. A k tomu také na finanční kompenzaci až 600 € na osobu.
Důležité: Na náhradní let (nebo vrácení ceny letenky) máte nárok vždy! I v případech, kdy byl let zrušen z důvodu mimořádné okolnosti, např. špatného počasí.
Na finanční kompenzaci máte nárok pouze v případě, že let nebyl zrušen z důvodu tzv. mimořádné okolnosti.
Výše kompenzace závisí na vzdálenosti letu a době zpoždění náhradního letu oproti původnímu zrušenému letu. Lépe vše znázorní níže uvedená tabulka.
Důležité: Pokud splňujete podmínky, máte právo nejen na zajištění náhradního letu, ale zároveň také na finanční kompenzaci. Přijetím náhradního letu (nebo vrácením ceny letenky) neztrácíte právo na finanční kompenzaci!
Finanční kompenzace není to jediné, na co máte právo, když váš let nejde podle plánu. Letecká společnost Smartwings vám musí v době čekání na váš zpožděný let (nebo náhradní let v případě zrušeného letu) poskytnout také občerstvení. To je většinou poskytováno ve formě voucheru do některé z restaurací nebo obchodů na letišti.
Pokud čekáte na váš zpožděný let přes noc, máte navíc právo na zajištění ubytování. Pokud vám ubytování letecká společnost neposkytne, můžete si ho zajistit sami a letecká společnost vám musí ubytování následně proplatit. To stejné platí s dopravou z letiště na ubytování a zpět.
Kompenzaci můžete řešit samostatně nebo můžete nechat vše na nás. Pokud chcete kompenzaci řešit vlastní cestou, využijte k tomu formulář letecké společnosti (ten naleznete zde).
Po jeho vyplnění by vás měla aerolinka Smartwings do několika týdnů kontaktovat. Letecká společnost Smartwings buďto váš nárok na kompenzaci uzná nebo zamítne. Ve většině případech dojde k zamítnutí případu, a to s odvoláním na tzv. mimořádné okolnosti. Na následné emaily či žádosti cestujících většinou letecká společnost již nereaguje.
Může se tedy stát, že kontaktováním společnosti Smartwings strávíte několik týdnů a navíc bez úspěchu.
Pokud však nechcete trávit svůj volný čas psaním e-mailů a telefonováním na zákaznickou podporu Smartwings s nejistým výsledkem, můžete předat svůj případ nám.
V Refundio se specializujeme na Smartwings kompenzace. S leteckou společností komunikujeme denně a víme, jak našim klientům kompenzaci získat co nejrychleji. Pokud navíc aerolinka kompenzaci neuzná, spor řešíme soudní cestou. Na vlastní riziko a náklady. V těchto sporech máme více než 98% úspěšnost.
1) Smartwings mi kompenzaci zamítl, co mohu dělat?
Na nic nečekejte a kontaktujte nás. Váš let zdarma posoudíme a pokusíme se vám kompenzaci získat. Letecké společnosti zamítají více než 50% případů, kdy nárok na kompenzaci existuje.
2) Smartwings mi nabídl voucher na letenky, musím ho přijmout?
Nemusíte. Vždy máte právo na vyplacení kompenzace v penězích. Pokud vám je Smartwings voucher nabídnut, je vždy na vás, jestli ho přijmete nebo ne. Voucher není pro většinu klientů výhodný, jelikož jej nelze uplatnit např. u cestovní kanceláře.
3) Smartwings mi nabídl voucher na letenky, ten jsem odmítl. Nyní nereagují. Co mohu dělat?
Toto je bohužel velice častá situace. Letecká společnost se snaží vyplacení kompenzace vyhnout a při odmítnutí voucheru přestane reagovat. Nenechte se však odradit. Kontaktujte nás a my pro vás kompenzaci získáme.
4) Mám nárok na kompenzaci i u charterových letů Smartwings?
Ano. Jestli se jedná o standardní let nebo charterový let Smartwings není z pohledu nařízení EU důležité. Nárok na kompenzaci a další práva máte tedy úplně stejná.
5) Vzniká právo na kompenzaci i pro nezletilé cestující?
Ano. Nárok na kompenzaci má každý cestující.
6) Mohu žádat o kompenzaci za zpožděný let, pokud jsem let vynechal?
Bohužel ne. Na kompenzaci za zpožděný let Smartwings mají nárok jen cestující, kteří let absolvovali.
7) Smartwings mi zrušil let. Dostal jsem let náhradní. Mám právo ještě na něco jiného?
Ano. Na náhradní let máte právo vždy. Vedle toho máte při splnění podmínek právo také na finanční kompenzaci až 600 € na osobu. Pošlete nám číslo letu Smartwings a my vše posoudíme.
Přečtěte si některé z recenzí našich klientů, kterým jsme pomohli získat kompenzaci za zpožděný nebo zrušený let Smartwings.
Přesto, že je Smartwings českou společností, provozuje své lety ze čtyř různých evropských států. Je tedy dobré vědět, který konkrétní letecký dopravce váš let provozoval. Pokud je před číslem vašeho letu označení QS, jedná se o Smartwings sídlící v České republice. Naopak 6D je označení pro Smartwings Slovakia, kombinací 7O se značí Smartwings Hungary a pod označením 3Z poznáte Smartwings Poland. Rozlišení jednotlivých společností je zásadní pro uplatnění nároku na kompenzaci u té správné společnosti.