Letecká doprava se stala nedílnou součástí našeho moderního života a spojuje lidi po celém světě. Pokud však dojde k narušení letového provozu v podobě zpoždění nebo zrušení letů, cestujícím to způsobí značné komplikace. Nemluvíme pouze o dlouhém čekání na letišti, ale především o frustraci z narušených plánů.
Aby se předcházelo těmto problémům a práva cestujících byla chráněna, Evropská Unie vydala nařízení č. 261/2004. Toto nařízení stanovuje společná pravidla pro odškodnění a pomoc cestujícím v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo zpoždění letů
Podle nařízení EU č. 261/2004 máte vůči letecké společnosti WizzAir nárok na kompenzaci v případech:
Společnost Wizz Air se dělí na čtyři společnosti, které provozují nízkonákladové lety. Jedná se o Wizz Air Hungary, Wizz Air Malta, Wizz Air Abu Dhabi a Wizz Air UK. Přesto, že se může zdát, že tento fakt není pro posouzení nároku na kompenzaci důležitý, opak je pravdou. Jak je uvedeno níže, nárok na kompenzaci lze posuzovat dle nařízení EU pouze v případě, že let vzlétá z letiště umístěného na území EU nebo přistává na letišti na území EU, ale za současné podmínky, že je provozován společností se sídlem v EU. Sídlo aerolinky hraje tedy významnou roli pro posouzení, zda na kompenzaci máte či nemáte nárok.
Připravili jsme pro vás proto vzorové situace:
Pokud byl váš let neočekávaně zrušen, máte nárok na vrácení zaplacené částky za letenku nebo vám Wizz Air musí nabídnout náhradní let. Na to máte právo vždy, ať je váš let zrušen z jakéhokoliv důvodu. Vedle toho však můžete mít nárok ještě na finanční kompenzaci. Abyste kompenzaci za zrušený let WizzAir získali, musí být splněny dvě základní podmínky:
Více informací k této problematice naleznete v článku Kompenzace za zrušený let na našem webu Refundio.cz.
V případě zpožděného letu je situace podobná jako u zrušených letů. Letecká společnost má povinnost vám během čekání na zpožděný let zajistit občerstvení (buďto si můžete nechat zpětně vyplatit peníze utracené za jídlo a pití v přiměřené hodnotě k délce čekání nebo vám bude poskytnut poukaz od společnosti Wizz Air). Pokud se čekání na váš let protáhne i přes noc, je Wizz Air povinen vám zajistit ubytování v hotelu i s přejezdem z letiště zdarma.
Mimo toto odškodnění má cestující nárok ještě na finanční kompenzaci podobně jako u zrušených letů. Aby bylo možné požadovat kompenzaci za zpožděný let WizzAir, musí být naplněny dva předpoklady:
Podrobněji se o podmínkách vzniku nároku na kompenzaci za zpožděný let dočtete na našem webu. O kompenzaci za nestihnutý přestupní let se poté dočtete v tomto článku.
Výše kompenzace za let se liší v závislosti na vzdálenosti letu a délce zpoždění. Pro lety do 1 500 kilometrů mají cestující nárok na 250 EUR. Pro lety mezi 1 500 a 3 500 kilometry je výše kompenzace 400 EUR. Pro lety přesahující 3 500 kilometrů a provozované mezi letištěm na území EU a letištěm mimo EU, mohou cestující požadovat až 600 EUR.
U zpoždění WizzAir letu z Prahy do Říma budete mít nárok na kompenzaci 250 EUR na osobu.
U letů nad 3 500 km však platí, že při zpoždění v délce 3-4 hodin, má letecká společnost právo kompenzaci snížit o 50 %, tedy na 300 EUR. Nárok na plnou kompenzaci 600 EUR vám tedy vznikne pouze u zpoždění nad 4 hodiny.
Ne vždy, když dojde ke zpoždění letu o více než 3 hodiny vzniká nárok na finanční odškodnění. V případech, kdy je let narušen z důvodu tzv. mimořádných okolností, které nemohla letecká společnost ovlivnit, nárok na kompenzaci nevzniká a aerolinka tak nemá povinnost vám kompenzaci platit. Jedná se o situace jako extrémní povětrnostní podmínky, bezpečnostní rizika, politická nestabilita nebo stávky, které ovlivňují provoz letů. V takovém případě vám společnost Wizz Air nemusí žádnou kompenzaci vyplatit.
Kompenzaci si vždy můžete vyřídit sami, a to přímo se společností Wizz Air přes jejich webové stránky. Letecká společnost váš požadavek na kompenzaci posoudí a zpravidla do několika týdnů až měsíců vám zašle rozhodnutí. Bohužel je však pravidlem, že letecká společnost často nárok na kompenzaci zamítne. V takovém případě se tedy může stát, že procesem strávíte několik týdnů a navíc bez úspěšného výsledku v podobě připsání peněz na účet.
Pokud však nechcete trávit svůj volný čas psaním e-mailů a telefonováním na zákaznickou podporu Wizz Air s nejistým výsledkem, můžete předat svůj případ odborníkům, kteří se o vše postarají. Právníci v Refundio se specializují na případy letecké společnosti WizzAir a s aerolinkou komunikují dennodenně a vyznají se tak v celém procesu. Kompenzaci za WizzAir let tak získáte během chvilky. Pokud je to navíc možné, společnost Refundio vyplácí kompenzaci předem. Částku tak máte bez rizika a bez čekání ihned na účtě.
Nezoufejte! Pokud vám WizzAir odmítl kompenzaci vyplatit, kontaktujte nás. Kompenzaci se pro vás pokusíme i přesto získat. Naši právníci zdarma posoudí váš let a zejm. důvody, pro které letecká společnost odmítla kompenzaci vyplatit. Ve většině případů dokážeme klientům získat kompenzaci i poté, co jim aerolinka nárok zamítne. Vždy je však lepší nás kontaktovat jako první, abychom těmto situacím mohli předejít.
Věděli jste, že letecká společnost Wizz Air měla za rok 2022 v průměru nejdelší zpoždění na jeden let v rámci Spojeného království? Podle britského Úřadu pro civilní letectví (Civil Aviation Authority) bylo zpoždění letadel společnosti Wizz Air v rámci Velké Británie a Severního Irska v průměru 46 minut a 6 sekund na každý let.