O navazující let se jedná v případě, že musíte na své cestě do cílové destinace přestoupit na další let. Vaše cesta se tedy skládá z více než jednoho přímého letu.
V takovém případě je zásadní, zda jste si vaši cestu rezervovali jako celek, tedy pod jednou rezervací (rezervačním číslem neboli tzv. PNR) nebo jako více samostatných letů. O jednu rezervaci se zpravidla jedná v případě, že let kupujete u jedné aerolinky. Všechny lety tedy provozuje jeden dopravce. V případě, že letenky kupujete samostatně (let z Prahy do Milána např. od Ryanair a následný let z Milána do Atén s EasyJet), pravděpodobně se bude jednat o dvě samostatné rezervace.
Stejná situace nastává, pokud si kupujete navazující lety od zprostředkovatelů letenek, např. Kiwi, letuška, apod. Lety složené od dvou různých aerolinek budou velmi pravděpodobně brány jako dvě samostatné rezervace.
Pokud jde vaše cesta podle plánu, nehraje více rezervací téměř žádnou roli. Problém ovšem nastává v případě, že je jeden z vašich letů narušen. Pokud tedy dojde např. ke zpoždění vašeho prvního letu a vy v důsledku zpoždění nestihnete váš navazující let do cílové destinace, otázka jedné či více rezervací se stává zásadní.
Pokud je celá vaše cesta pod jedinou rezervací a vy nestihnete vinou letecké společnosti váš navazující let (např. zpoždění či zrušení letu, ale také overbooking či jiné situace), vznikají vám práva dle nařízení EU. Zejm. tak budete mít nárok na zajištění náhradního letu do vaší cílové destinace a za splnění podmínek také na kompenzaci až 600 € na osobu.
Pokud je však vaše cesta složena z více rezervací, na tato práva nemáte nárok. Náhradní let si tedy budete muset zajistit sami na vlastní náklady a na finanční kompenzaci budete mít nárok pouze v případě, že některý z vašich letů bude splňovat podmínky pro kompenzaci za zpožděný či zrušený let.
Pro představu si to ještě ukážeme na příkladu:
Let Praha - Milán a navazující let Milán - Atény. Oba lety provozovány aerolinkou Ryanair pod jednou rezervací. První let je vinou aerolinky zpožděn o 2 hodiny v důsledku čehož nestihnete navazující let do Atén.
Pokud máte však let zakoupen pod různými rezervacemi, nárok na zajištění náhradního letu ani na finanční kompenzaci vám nevzniká. Budete si tak muset na vlastní náklady zajistit dopravu do cílové destinace.
Podle nařízení EU č. 261/2004 máte právo požadovat kompenzaci ve výši až 600 € v případě, že:
Nejčastější situací, kdy nestihnete váš navazující let, je z důvodu zpoždění letu předchozího. Zde je třeba myslet na to, že nezáleží na délce zpoždění zpožděného letu, ale na tom, s jakým zpožděním se dostanete do cílové destinace (platí pro situace, kdy se jedná o jednu rezervaci). Pokud má váš první let zpoždění např. jen 1 hodinu a vy kvůli tomu nestihnete přestup a náhradním letem dorazíte do cílové destinace se zpožděním delším než 3 hodiny, nárok na kompenzaci vám vzniká. Pokud má však váš první let zpoždění klidně 4 hodiny, ale vy stihnete váš navazující let (měli jste na přestup dostatečný čas) nebo vám je nabídnut náhradní let s příletem do finální destinace se zpožděním menším než 3 hodiny, nárok na finanční kompenzaci vám nevzniká.
Na jakou částku máte nárok se můžete podívat v níže uvedené tabulce:
Vzdálenost letu je důležitá pro výpočet finanční kompenzace, na kterou máte nárok při zmeškání navazujícího letu. Jelikož je důležitá zejména cílová destinace vaší cesty, vzdálenost se počítá mezi letištěm odletu prvního z letů a letištěm v cílové destinaci.
V případě letu Praha - Milán a následně Milán - Atény bude vzdálenost počítána mezi letištěm v Praze a letištěm v Aténách. To, že se zpozdí nebo zruší let z Prahy do Milána nehraje pro výpočet kompenzace roli a v případě, že do cílové destinace dorazíte o více než 3 hodiny později budete mít nárok na 400 EUR (vzdálenost Praha - Atény je více než 1 500 km). To vše však platí pro jednotnou rezervaci, jak jsme vysvětlili výše.
Jak jsme již výše uvedli, náhradní let a finanční kompenzace není to jediné, na co máte v případě zmeškání navazujícího letu nárok. Vedle toho máte dále nárok např. na:
Zjednodušeně řečeno, na kompenzaci máte vždy nárok pouze v případě, že narušení vaší cesty způsobila situace, za kterou je odpovědna letecká společnost. Pokud je situace způsobena vinou aerolinky a jsou splněny potřebné podmínky, vzniká vám nárok na kompenzaci.
Pokud byl však váš let zpožděn či zrušen z důvodu tzv. mimořádné okolnosti, letecká společnost nemá povinnost vám finanční kompenzaci platit. Pozor, na vrácení ceny letenky (nebo náhradní let) a ubytování v případě zpoždění přes noc, máte právo vždy. Tedy nehledě na to, zda se jednalo o mimořádnou okolnost či nikoliv. Mimořádné okolnosti se vztahují pouze na finanční kompenzaci. Jedná se například o situace jako je:
Ne vždy se však jedná o mimořádnou okolnost. Technická závada letadla bude např. ve většině případech považována za okolnost, za kterou nese odpovědnost letecká společnost a vám tak nárok na finanční kompenzaci vzniká.
Na kompenzaci za zmeškání navazujícího letu nemáte právo také tehdy, pokud není splněna podmínka jednotné rezervace (viz výše).
Důležité je nepropadat panice. Před cestou si vyfoťte si palubní letenky nebo si je nahrajte do telefonu. Zkuste zjistit na informační přepážce důvod zpoždění či zrušení vašeho letu. Zjistěte si na přepážce nebo u aerolinky informace k možnému náhradnímu letu. Pokud vám je nabídnut náhradní let až následující den, požádejte o zajištění hotelu. Pokud vám hotel ani náhradní let aerolinka nezajistí, můžete si zakoupit vše na vlastní náklady, které vám poté aerolinka musí proplatit. Přečtěte si, na co máte v dané situaci nárok a kontaktujte nás prostřednictvím formuláře. Vše za vás vyřešíme a do druhého dne vám pošleme peníze, které vám náleží.
Žádost o kompenzaci můžete vyplnit dvěmi způsoby. Můžete se samozřejmě pokusit s leteckou společností domluvit sami a získat tak kompenzaci za váš zmeškaný let. Nebo můžete vyplnit formulář na webu Refundio.cz a nechat celý proces kompenzace na nás.
Nebudeme vám nic nalhávat, kompenzaci za váš zrušený let můžete získat vlastní cestou bez využití našich služeb. Musíte ale počítat s tím, že celý proces získání kompenzace může být zdlouhavý (vše trvá až 12 měsíců). Letecké společnosti cestující ohledně kompenzace často ignorují a na žádosti odpovídají až po mnoha urgencích v řádu několika měsíců. Celý proces je zároveň bez garance úspěchu. Vyznat se v tom, na co máte v případě zmeškání letu nárok také není úplně jednoduché. Kompenzace se tak nemusíte ani po dlouhých měsících vůbec dočkat.
Pokud nechcete tento proces absolvovat, ať už z důvodu, že vám je váš čas cenější nebo z důvodu, že nevíte, jak postupovat, můžete vše nechat jednoduše na nás.
Během 5 minut vyplníte náš formulář, my vše posoudíme a ještě ten den se vám ozveme s nabídkou kompenzace. Odškodnění za váš let pro vás pak zajistíme a pokud je to možné, kompenzaci vám zašleme předem. Bez čekání, bez stresu a hlavně s jistotou získání kompenzace. Částka vám totiž zůstává i v případě, že bychom následně spor s aerolinkou prohráli.
Z důvodu zpoždění letu jsem nestihl přestoupit na navazující let. Aerolinka mi nabídla let náhradní. Mám nárok i na finanční kompenzaci?
Ano. V případě splnění podmínek (viz Na jakou kompenzaci máte nárok?) máte právo nejen na zajištění náhradní dopravy do cílové destinace, ale také na finanční kompenzaci až 600 EUR na osobu.
Jak poznám, zda byl můj let pod jednou rezervací?
Číslo rezervace (tzv. PNR) naleznete na letence nebo na potvrzení o rezervaci letu. Tato informace by vám zároveň měla být sdělena před nákupem letenek. Pokud letenky kupujete jako součást zájezdu od cestovní kanceláře, tuto informaci by vám měla cestovní kancelář po vyžádání sdělit.
Můj let byl narušen z důvodu špatného počasí, mám na kompenzaci nárok?
Bohužel ne. Špatné počasí je považováno za mimořádnou okolnost, za kterou nenese letecká společnost odpovědnost. Na finanční kompenzaci vám tedy nárok nevzniká, ale na vrácení ceny letenky nebo náhradní let, a ubytování v hotelu či občerstvení ano, na to nezapomeňte.
Aerolinka mi zamítla nárok pro mimořádnou okolnost. Co můžu dělat?
Vyplňte náš formulář. Přesto, že aerolinka zamítla váš nárok, pokusíme se s tím něco udělat. Pro příště je však jednodušší nás kontaktovat rovnou, abyste těmto situacím předešli.
Letenku mi kupoval zaměstnavatel, letěl jsem na pracovní cestu. Mám i tak nárok na kompenzaci za zmeškání navazujícího letu?
Ano. Je jedno, jestli kupoval letenku váš zaměstnavatel nebo vy, důležité je, kdo daným letem letěl nebo měl letět. Nárok na kompenzaci vám tak vzniká ve stejné výši jako byste letěl na dovolenou s rodinou.
Postup jednotlivých aerolinek se může v některých ohledech mírně lišit. Vyberte si aerolinku, které se vaše cesta týkala a