Může se vám to zdát neuvěřitelné, ale situace, kdy letecká společnost prodá více letenek, než je kapacita letadla, není až tak neobvyklá. Provoz letecké dopravy je pro aerolinky drahou záležitostí, a proto se snaží minimalizovat své náklady pro případy, kdy by se cestující na poslední chvíli nedostavili ke svému letu, a letadlo by tak neletělo zcela plné. Letecká společnost tak často prodá více letenek, než je dostupných míst v letadle a na některé cestující se jednoduše nedostane.
Pokud se ptáte, zda je to vůbec celé legální, tak ano. Má to ovšem svá pravidla a jako cestující máte v takovém případě nárok na náhradu až ve výši 600€.
Podle nařízení EU č. 261/2004 máte právo požadovat finanční kompenzaci za overbooking v případě, že:
V případě splnění podmínek pro získání finanční kompenzace za odepření nástupu na palubu, máte nárok na kompenzaci v závislosti na délku vašeho letu. Kompenzace je stanovena na 250 až 600 EUR na osobu.
Vedle finanční kompenzace máte samozřejmě stejně jako v případě zrušení letu právo na vrácení pořizovací ceny letenky nebo nabídnutí náhradního letu do vaší cílové destinace, a to v nejbližším možném termínu. O odepření nástupu na palubu z důvodu tzv. overbookingu musíte být zároveň řádně informování a personál na letišti by vám měl popsat, na co vše máte v dané situaci právo. Pokud se setkáte s pojmem mimořádné okolnosti, přečtěte si tento článek.
Pokud vás personál u gatu odmítne vpustit do letadla, snažte se hlavně zachovat chladnou hlavu a pokuste se zjistit co nejvíce informací. Před cestou si vyfoťte palubní letenky nebo si je nahrajte do telefonu. V žádném případě nepřijímejte vouchery či jiné způsoby kompenzace od letecké společnosti přímo na místě. Přijetím byste se vzdali nároků, na které máte dle evropského nařízení právo a nemuselo by se vám to vyplatit.
Zkuste zjistit od personálu, který vás do letadla nepustil, důvod odepření nástupu na palubu. Pokud budou souhlasit, nechte si vystavit písemné potvrzení, případně si můžete situaci zdokumentovat pro případný budoucí důkaz (zejm., že jste byli připraveni k odletu včas a důvod nevpuštění do letadla tak nevznikl na vaší straně).
Zjistěte si na přepážce nebo u aerolinky informace k možnému náhradnímu letu. Pokud vám je nabídnut náhradní let až následující den, požádejte o zajištění hotelu. Pokud vám hotel ani náhradní let aerolinka nezajistí, můžete si zakoupit vše na vlastní náklady, které vám poté aerolinka musí proplatit. Zjistěte si informace k občerstvení, které by vám letecká společnost měla zajistit.
Přečtěte si, na co máte v dané situaci nárok a kontaktujte Refundio. Vše za vás vyřešíme a pošleme vám kompenzaci, která vám náleží.
Nárok na finanční kompenzaci až 600 EUR vám v případě odepření nástupu na palubu z důvodu tzv. overbookingu náleží okamžitě. Letecká společnost by vám tak částku měla vyplatit hned na místě. Pokud se tak nestane, můžete samozřejmě žádat o kompenzaci i následně. Pokud se navíc rozhodnete využít Refundio, kompenzaci od nás obdržíte do druhého dne.
Na rozdíl od zrušení či zpoždění letu, nebo zmeškání navazujícího letu, v případě odepření nástupu na palubu, se může letecká společnost snažit zpochybnit váš nárok na kompenzaci. Zejména tím, že bylo odepření nástupu způsobeno z důvodu na vaší straně (např. pozdní příchod k odletovému gatu apod.). Proto je důležité snažit se získat co nejvíce důkazů, které vaši situaci prokazují pro snadnější řešení následného nároku na kompenzaci.
Vždy si proto vyfoťte či nahrajte do telefonu palubní letenky nejen původního letu, ale také letu náhradního (pokud jej dostanete). Vyfoťte si nebo uchovejte veškerou dokumentaci, kterou od letecké společnosti dostanete - snažte se získat písemný důkaz o důvodu nepřipuštění na palubu. Vyfoťte si informace z odletové tabule.
Na kompenzaci za odepření nástupu na palubu máte nárok vzhledem k povaze okamžitě. Finanční kompenzaci vám tak aerolinka může nabídnout ihned na místě. Pokud se tak nestane, můžete o kompenzaci žádat i zpětně. Můžete kontaktovat leteckou společnost přímo a snažit se si vyjednat náhradu sami. Celý proces však může trvat až 12 měsíců a neexistuje žádná garance úspěchu. Letecké společnosti jsou často pomalé při řešení těchto žádostí a mohou je dokonce i ignorovat, což vám může způsobit značný stres. Pokud se do toho nechcete pouštět sami, můžete využít služby Refundio.cz a nechat vše na nás.
Během 5 minut vyplníte náš formulář, my vše posoudíme a ještě ten den se vám ozveme s nabídkou kompenzace. Odškodnění za váš let pro vás pak zajistíme a pokud je to možné, kompenzaci vám zašleme předem. Bez čekání, bez stresu a hlavně s jistotou získání kompenzace. Částka vám totiž zůstává i v případě, že bychom následně spor s aerolinkou prohráli.
Pokud vás odmítla pustit na palubu některá z níže uvedených leteckých společností, přečtěte konkrétní články, jak kompenzaci