Podle nařízení EU č. 261/2004 máte právo požadovat kompenzaci ve výši až 600 € v případě, že:
Pokud byl váš let zpožděn o více než 3 hodiny oproti plánovanému času přistání, máte nárok na finanční kompenzaci v závislosti na délce vašeho letu:
U letů nad 3 500 km však platí, že při zpoždění v délce 3-4 hodin, má letecká společnost právo kompenzaci snížit o 50 %, tedy na 300 €. Nárok na plnou kompenzaci 600 € vám tedy vznikne pouze u zpoždění nad 4 hodiny.
Ano, může. Je však na vás, jestli tento způsob kompenzace přijmete! Pokud preferujete výplatu kompenzace za zpožděný let převodem na váš účet, nemusíte nabídnutý voucher přijmout.
Nabízení voucherů na budoucí lety jsou běžnou praxí aerolinek. V některých případech to pro vás může být výhodné, nicméně je dobré vědět, jaká máte v případě zpoždění vašeho letu práva. Pokud vám nabídnutý voucher nevyhovuje, letecká společnost vám musí vyplatit kompenzaci v penězích. Pokud vám nechce vyhovět, neváhejte se na nás obrátit, kompenzaci za zpožděný let pro vás získáme.
Finanční kompenzace není to jediné, na co máte v případě zpoždění vašeho letu právo. Vedle kompenzace až 600 € máte dále nárok např. na:
Zpoždění letu je samo o sobě nepříjemnou událostí, a co teprve, pokud trvá i přes noc. Pokud zpoždění vašeho letu trvá přes noc, letecká společnost by vám měla zajistit ubytování v hotelu zdarma, vč. dopravy do hotelu a zpět na letiště. Nemalujme čerta na zeď, ale pokud by vás letecká společnost s tímto nárokem odmítla, můžete si najít a zaplatit ubytování sami a později podat k letecké společnosti žádost o proplacení vynaložených nákladů.
Přesto, že se to tak může zdát, ne vždy vám nárok na kompenzaci vzniká. A to i v případě, že byl váš let zpožděn o více než 3 hodiny. Jedná se o tzv. mimořádné okolnosti, které způsobily zpoždění vašeho letu a v důsledku kterých nemá letecká společnost povinnost vám finanční kompenzaci platit. Jedná se například o situace jako je:
Ne vždy se však jedná o mimořádnou okolnost. Například taková technická závada letadla bude ve většině případech považována za okolnost, za kterou nese odpovědnost aerolinka a vám tak vzniká nárok na finanční kompenzaci.
Pokud byl váš let zpožděn vinou letecké společnosti a vy jste v tom důsledku nestihli přestoupit na váš navazující let, nemusíte propadat panice. Letecká společnost má povinnost vám zajistit náhradní let do vaší cílové destinace. Nezapomeňte, že vedle náhradního letu máte právo také na finanční kompenzaci ve výši až 600 €. V případě odepření nástupu na palubu letadla, tzv. overbookingu, je poté situace obdobná.
Bližší informace najdete na stránce Zmeškání navazujícího letu.
Důležité je nepropadat panice. Vyfoťte si palubní letenky nebo si je nahrajte do telefonu. Zkuste zjistit na informační přepážce důvod zpoždění vašeho letu. Pokud je zpoždění zobrazeno na odletové tabuli, je dobré si ji také vyfotit. Každý důkaz o zpoždění letu zrychluje průběh celé kompenzace. Přečtěte si, na co máte v dané situaci nárok a požádejte o občerstvení a zajištění hotelu v případě, že vaše zpoždění trvá přes noc.
Kontaktujte nás prostřednictvím formuláře. Vše za vás vyřešíme a do druhého dne vám pošleme peníze, které vám za zpoždění letu náleží.
Žádost o kompenzaci můžete vyplnit dvěma způsoby. Buďto se pokusíte s leteckou společností domluvit sami a získat tak kompenzaci za váš zpožděný let. Nebo můžete vyplnit formulář na webu Refundio.cz a nechat celý proces kompenzace na nás.
Nebudeme vám nic nalhávat, kompenzaci za váš zpožděný let můžete získat vlastní cestou bez využití našich služeb. Je však třeba počítat s tím, že celý proces získání kompenzace může být zdlouhavý (vše trvá až 12 měsíců) a zejména bez garance úspěchu. Kompenzace se tak nemusíte ani po dlouhých měsících vůbec dočkat.
Pokud se vám z vidiny desítek emailů a dlouhých měsíců dohadování s aerolinkou zvedá žaludek více než z turbulencí v letadle, můžete celý proces nechat na nás.
Během 3 minut vyplníte náš formulář, my vše posoudíme a ještě ten den se vám ozveme s nabídkou kompenzace. Odškodnění za váš let pro vás pak zajistíme a pokud je to možné, kompenzaci vám zašleme předem. Bez čekání, bez stresu a hlavně s jistotou získání kompenzace. Částka vám totiž zůstává i v případě, že bychom následně spor s aerolinkou prohráli.
Pomohli jsme již tisíce klientům získat kompenzaci, na kterou mají právo. Kompenzaci cestujícím řešíme nejrychleji na trhu, a to i díky našemu silnému právnímu zastoupení.
Jak se počítá zpoždění letu?
Pro zpoždění letu z hlediska finanční kompenzace, je důležité zpoždění při příletu. Pokud tedy váš let přiletěl do cílové destinace o více než 3 hodiny oproti plánovanému času přistání, máte nárok na kompenzaci. Zpoždění při odletu nehraje z hlediska kompenzace žádnou roli.
Mám nárok na kompenzaci za zpožděný let i v případě letu mimo EU?
Ano. Na kompenzaci máte dle evropského nařízení právo v případě, že váš let odlétal z letiště na území EU nebo na takové letiště přilétal a zároveň byl tento let provozován leteckým dopravcem se sídlem v EU. Pro představu se tak bude jednat např. o let z Prahy do Dubaje, ale zároveň o let z Dubaje do Prahy pokud bude provozován evropskou aerolinkou (např. Smartwings či Wizzair). Let z Dubaje do Prahy provozován např. aerolinkou Emirates poté pod evropské nařízení nespadá.
Můj let byl zpožděn z důvodu špatného počasí, mám na kompenzaci nárok?
Bohužel ne. Špatné počasí je považováno za mimořádnou okolnost, za kterou nenese letecká společnost odpovědnost. Na finanční kompenzaci vám tedy nárok nevzniká, ale na ubytování v hotelu či občerstvení ano, na to nezapomeňte. To samé platí v případě zrušeného letu.
Letecké společnosti se na špatné počasí a jiné mimořádné okolnosti častou vymlouvají. Vždy nás proto kontrolujte, abychom váš nárok zkontrolovali.
Aerolinka mi zamítla nárok pro mimořádnou okolnost. Co můžu dělat?
Vyplňte náš formulář. Přesto, že aerolinka zamítla váš nárok, pokusíme se s tím něco udělat. Pro příště je však jednodušší nás kontaktovat rovnou, abyste těmto situacím předešli.
Letenku mi kupoval zaměstnavatel, letěl jsem na pracovní cestu. Mám i tak nárok na kompenzaci za zpoždění letu?
Ano. Nezáleží na tom, kdo letenku kupoval, ale kdo daným letem letěl. Nárok na kompenzaci vám tak vzniká ve stejné výši jako byste letěl na dovolenou s rodinou.
Na svých cestách můžete využít z nabídky služeb hned stovek leteckých dopravců. Připravili jsme pro vás tak přehled pro ty nejvyužívanější, ať víte, jak postupovat.