Významnou úlohu při ochraně práv cestujících v případě zpoždění letů, jejich zrušení nebo při odmítnutí nástupu na palubu (tzv. overbooking), má nařízení EU č. 261/2004. Díky tomuto nařízení mohou cestující dostat finanční kompenzaci v případech nečekaného narušení jejich plánů, za které nese odpovědnost letecká společnost. Mnoho cestujících však o svých právech vůbec neví, a proto je důležité si obsah nařízení EU č. 261/2004 podrobněji vysvětlit.
EasyJet - Zrušený let
První situací, u které cestujícímu vzniká nárok na kompenzaci, je případ zrušeného letu. Pokud se vám stane, že easyJet zruší váš let, a neinformuje vás o tom dříve jak 14 dnů před plánovaným odletem, velmi pravděpodobně budete mít nárok na odškodnění. Výjimkou může být, pokud byl let zrušen například z důvodu nepříznivého počasí nebo stávky letových dispečerů. Tyto situace totiž řadíme mezi mimořádné okolnosti, které easyJet nemůže nijak zvrátit. V takových případech vám bohužel nárok na kompenzaci nemůže vzniknout.
EasyJet - Zpožděný let
Nárok na kompenzaci máte také v případě, že váš let přistál v cílové destinaci se zpožděním delším než 3 hodiny. Zde je důležité zmínit, že se nejedná o zpoždění při vzletu letadla, ale až u přistání. Může se tedy stát, že vaše letadlo vzlétne se zpožděním 3 a půl hodiny, ovšem během letu ztrátu dožene, a výsledné zpoždění bude kratší než 3 hodiny. Dále je nezbytné, aby bylo zpoždění způsobeno chybou na straně easyJet. V případech tzv. mimořádných okolností žádný nárok na kompenzaci nevzniká. Pokud jste v důsledku zpoždění letu nestihli let navazující, přečtěte si tento článek.
EasyJet - Overbooking
Overbooking neboli odepření nástupu na palubu z důvodu přeplněného letadla je dalším důvodem pro získání finančního odškodnění podle nařízení EU. Konkrétně se jedná o situace, kdy máte platně zakoupenou letenku a dostavíte se na letiště s dostatečným předstihem, ovšem zaměstnanci easyJet vám sdělí, že vás nemohou pustit do letadla, jelikož pro vás není žádné volné místo. EasyJet vám pravděpodobně nabídne náhradní let, ovšem to neznamená, že se zbavuje povinnosti vyplatit finanční kompenzaci. Podmínkou pro uplatnění tohoto nároku je, že se nesmí jednat o dobrovolné přenechání místa v letadle, ale cestujícímu je odepřen nástup proti jeho vůli.
Pokud jste zažili jednu z výše uvedených situací, máte dvě možnosti, jak získat kompenzaci. V případě, že nechcete trávit hodiny vypisováním e-mailů a telefonováním na zákaznickou podporu easyJet, můžete případ svěřit odborníkům, kteří pro vás kompenzaci zajistí. V Refundio máme zkušenosti s celým procesem, a proto víme, jakým způsobem se zástupci easyJet komunikovat. Naši právníci pomáhají získat kompenzaci za narušený let desítkám cestujícím denně. Jediné, co od vás budeme potřebovat, je vyplnění krátkého formuláře. Následně posoudíme celou situaci a pustíme se do práce. Vy se mezitím můžete věnovat příjemnějším aktivitám. Kompenzaci od easyJet získáme buďto smírným řešením nebo soudně, pokud to bude zapotřebí. Od vás přitom nebudeme chtít ani korunu. Pouze v případě úspěchu ve věci si za odvedenou práci necháme malou provizi.
Druhou možností je, že se na easyJet obrátíte na vlastní pěst. Na jejich webových stránkách vyplníte kontaktní formulář a následně budete muset počkat na vyjádření k vašemu případu. To může trvat klidně několik týdnů a ve výsledku vám easyJet s velkou pravděpodobností žádost o kompenzaci odmítne s očekáváním, že případ nadále nebudete řešit. Ze zkušenosti od našich klientů víme, že letecké společnosti používají právě tuto taktiku, aby odradili cestující i v případech, kdy bezpochyb nárok na kompenzaci mají.
V případě, že byste rádi získali kompenzaci za váš narušený let rychle a snadno, klikněte na odkaz níže. Po vyplnění krátkého formuláře již nebudete muset nic řešit, my se o vše postaráme.
U nejkratších letů, konkrétně do vzdálenosti 1 500 kilometrů, je podle nařízení EU možné požadovat náhradu ve výši 250 euro. Delší lety, které se pohybují v rozmezí 1 500 až 3 500 kilometrů, jsou řazeny mezi nároky za 400 euro. Nejvíce můžete dostat za lety se vzdáleností přes 3 500 kilometrů, a to až 600 euro. Podmínkou u těchto letů však je, že musí být provozovány mezi letištěm mimo území EU a letištěm nacházejícím se v EU. Lety v rámci EU, které přesahují délku 3 500 kilometrů, jsou v kategorii za 400 eur. Pro lety nad 3 500 kilometrů navíc platí podmínka, že výsledné zpoždění musí přesáhnout 4 hodiny, jinak může easyJet snížit kompenzaci na polovinu, tedy 300 euro.
Ne u každého zpožděného či zrušeného letu, který naplňuje výše zmíněné podmínky, je automaticky možné získat finanční kompenzaci. Určité události easyJet nemůže předvídat, a pokud nastanou, nemůže jim nijak zabránit. Nařízení č. 261/2004 uvádí, že v těchto případech není letecká společnost povinna cestujícímu vyplatit finanční kompenzaci.
Tzv. mimořádná okolnost může například nastat, když dojde k poruše letového radaru či bude silný déšť a bouřka. Přehled více situací, které spadají pod mimořádné okolnosti, si můžete přečíst v našem článku zde.
Letecký dopravce easyJet se dělí na tři společnosti, které provozují jednotlivé lety. Jedná se o easyJet UK Limited, easyJet Europe Airline GmbH a easyJet Switzerland S.A. Vždy je dobré vědět, která z těchto tří společností provozovala váš let. Pokud totiž uplatňujete nárok na kompenzaci, nelze se obrátit obecně na easyJet, ale podnět musí směřovat konkrétní provozující letecké společnosti.
Jednotlivé společnosti poznáte podle označení před číslem vašeho letu. Lety s easyJet UK Limited jsou označeny buďto EZY nebo U2, u easyJet Europe Airline GmbH je označení EJU a lety easyJet Switzerland S.A uvádí zkratku EZS.